Moi ulubieńcy: pięć szamponów Natura Siberica

Niedawno pisałam o tym, że szampony stężone sprawdzają się u mnie znacznie lepiej niż rozcieńczone. Przyszedł czas na recenzję moich ulubionych produktów… która będzie dość monotematyczna, bo moje ulubione szampony to głównie te firmy Natura Siberica. Poza nimi próbowałam jeszcze – na samym początku świadomej pielęgnacji i przed nią – drogeryjnych szamponów ze SLeS (trzymałam się głównie szamponu Garnier Awokado i Karite), w pewnym momencie używałam leczniczych szamponów w związku z ŁZS, a z tych rosyjskich próbowałam jeszcze żelu pod prysznic Ekwadorskie kakao Planeta Organica (świetny) i szamponu Love2Mix z jagodami acai i proteinami pereł (kiepski). Ostatecznie to właśnie szampony NS są tymi, których używam od początku 2013 roku. Poznałam następujące wersje: szampon Neutralny do wrażliwej skóry głowy, Ochrona i Odżywienie dla włosów suchych, Ochrona i Energia do włosów słabych, Objętość i Pielęgnacja dla wszystkich typów włosów, Ochrona i Blask do włosów farbowanych oraz Objętość i Nawilżenie do włosów suchych (nie próbowałam wersji przeciwłupieżowej i tej do włosów tłustych). W międzyczasie zmieniły się ich składy i to, jak ich używam.

Na pewno warto wspomnieć czego od szamponów oczekuję. Bo definitywnie nie jest to mocne oczyszczenie. Jak ognia unikam efektu skrzypiąco czystych włosów. Jestem zadowolona jeśli szampon zostawia je neutralnie gładkie i błyszczące, a jeśli wygładza i nabłyszcza dodatkowo – to już jest pełen zachwyt ;) Nie oczekuję odbicia włosów od nasady bo najczęściej noszę je związane, ale szampon nie może przyspieszać przetłuszczania. Zaznaczam też, że szamponem myję wyłącznie skórę głowy i – siłą rzeczy – włosy tuż przy niej. Nie pozwalam pianie spływać po długości.

Tak jak wspominałam we wcześniejszym wpisie, na początku rozcieńczałam szampon. Jeśli chodzi o to, jak sprawdzały się rozcieńczone szampony NS ze starymi składami, muszę przyznać, że wszystkie działały podobnie. Zostawiały moje włosy nieco napuszone, suche w dotyku i matowe, a ja cały czas myślałam, że lepiej nie będzie. Lepiej wypadła tylko wersja Objętość i Pielęgnacja dla wszystkich typów włosów, po której włosy były gładkie i błyszczące. Szamponowi Neutralnemu trzeba przyznać, że błyskawicznie i skutecznie usunął swędzenie skóry głowy (recenzja). 

Później zdarzył się wypadek z lanoliną, do zmycia której musiałam użyć stężonego szamponu i odkryłam, że po takim myciu włosy wyglądają lepiej niż po rozcieńczaniu. Tych szamponów, które akurat miałam w domu po kolei próbowałam stężonych (nadal jesteśmy przy starych składach). Były to wersje Ochrona i Energia do włosów słabych oraz Ochrona i Blask do włosów farbowanych. Oba spisały się świetnie, włosy po wyschnięciu były bardzo błyszczące, gładkie, baby hairs nie odstawały, całość w końcu wyglądała zdrowo.  Wersja Ochrona i Energia przy pierwszych dwóch użyciach zostawiła mi lekko skrzypiące podczas płukania włosy, ale później efekt zbyt silnego mycia zniknął. Jednak nastąpiła zmiana składów (a także ich zapisów, teraz listy są zgodne z INCI), więc siłą rzeczy moje poznawanie szamponów Natura Siberica zaczęło się od nowa, tym razem w wersji stężonej.

Powoli kupowałam jeszcze raz wszystkie te szampony, które mnie interesowały. Ominęłam szampon Neutralny, bo na szczęście już go nie potrzebuję. Poniżej znajdują się krótkie recenzje; ułożyłam szampony w kolejności od najsłabszych do najlepszych.


Objętość i Nawilżenie, Ochrona i Energia

Z kwestii technicznych: wszystkie dość dobrze się pienią, zwłaszcza po dodaniu odrobiny wody do spienionej na włosach porcji szamponu. Różnią się zapachami – od cytrusów po zioła. Butelka 400 ml starcza mi na 3 miesiące (czyli jakieś 45 użyć, myję włosy co 2 dni). Zamknięcie typu press jest moim ulubionym ze względu na łatwość otwarcia ale bardzo wiele zakrętek tych szamponów przecieka jeśli butelka leży, także na to trzeba uważać. Niejeden szampon rozlał mi się też w paczce. Szukając wybranej wcześniej wersji, kierujcie się składem. Nazwy w poszczególnych sklepach potrafią się nieco różnić a kolory butelek na zdjęciach to już temat na powieść zwłaszcza, że firma co najmniej raz je zmieniała.


Ochrona i Blask, Ochrona i Odżywienie

Podaję też aktualne składy – wszystkie bez siarczanów i z dużą ilością ekstraktów. Elementy oznaczone gwiazdką pochodzą z upraw organicznych, dwie gwiazdki oznaczają naturalne składniki olejków eterycznych; WH to skrót od organicznych ekstraktów z dziko rosnących roślin syberyjskich, PS to pochodne oleju z sosny syberyjskiej a HR oznacza pochodne oleju z rokitnika.

Natura Siberica Szampon Ochrona i Blask do włosów farbowanych: jest dla nie zbyt mocny. Lekko – ale jednak – wysusza włosy, z każdym kolejnym myciem są bardziej matowe i spuszone. Tuż po spłukaniu piany są wręcz skrzypiące, a to efekt, którego nie lubię.

Skład: Aqua, Lauryl Glucoside, Sodium Cocoyl Isethionate, Cocamidopropyl Betaine, Pineamidopropyl BetainePS, Hippophae Rhamnoidesamidopropyl BetaineHR, Guar Hydroxypropyl Trimonium Chloride, Rhodiola Rosea Root Extract WH, Cetraria Nivalis Extract WH, Diplazium Sibiricum Extract WH, Crepis Sibirica Extract WH, Hydrolyzed Wheat Protein, Aralia Mandshurica Root Extract, Malva Sylvestris Extract*, Saponaria Officinalis Root Extract*, Glycerin, Anthemis Nobilis Flower Extract*, Cera Alba*, Glycine Soja (Soybean) Oil*, Rubus Idaeus Fruit Extract*, Hippophae Rhamnoides Fruit Oil*, Citric Acid, Sodium Chloride, Benzyl Alcohol, Dehydroacetic Acid, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, CI 75810, Caramel, Parfum


Natura Siberica Szampon Objętość i Pielęgnacja dla wszystkich typów włosów: jest dobry. Włosy po myciu są miękkie, lekko wygładzone i błyszczące.

Skład: Aqua, Lauryl Glucoside, Sodium Cocoyl Isethionate, Cocamidopropyl Betaine, Pineamidopropyl BetainePS, Hippophae Rhamnoidesamidopropyl BetaineHR, Guar Hydroxypropyl Trimonium Chloride, Pinus Pumila Needle ExtractWH, Pulmonaria Officinalis Extract, Abies Sibirica Needle ExtractWH,  Hesperis Sibirica ExtractWH, Cortusa Sibirica ExtractWH, Bidens Tripartita Flower/Leaf/Stem Extract,Saponaria Officinalis Root Extract*, Glycerin, Anthemis Nobilis Flower Extract*, Hippophae Rhamnoides Fruit Oil*, Silybum Marianum Extract, Citric Acid, Sodium Chloride, Benzyl Alcohol, Dehydroacetic Acid, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, CI 75810, Parfum, Limonene**, Linalool**.


Natura Siberica Szampon Ochrona i Energia do włosów słabych: lepszy od wersji Objętość i Pielęgnacja, mogę właściwie powiedzieć, że jest bardzo dobry. Włosy są prawie idealnie wygładzone i dość wyraźnie błyszczące.

Skład: Aqua, Lauryl Glucoside, Sodium Cocoyl Isethionate, Cocamidopropyl Betaine, Pineamidopropyl BetainePS, Hippophae Rhamnoidesamidopropyl BetainHR, Guar Hydroxypropyl Trimonium Chloride, Rhodiola Rosea Root ExtractWH, Schizandra Chinensis Fruit Extract, Pinus Sibirica Needle ExtractWH, Sorbus Sibirica ExtractWH, Juniperus Sibirica Needle ExtractWH, Hydrolyzed Wheat Protein, Panax Ginseng Root Extract*, Glycerin, Anthemis Nobilis Flower Extract*, Saponaria Officinalis Root Extract*, Linum Usitatissimum (Linseed) Seed Oil*, Rosa Canina Fruit Oil*, Amaranthus Caudatus Extract, Hippophae Rhamnoides Fruit Oil*, Citric Acid, Sodium Chloride, Benzyl Alcohol, Dehydroacetic Acid, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, CI 75810, Caramel, Parfum, Citral**, Limonene**


Natura Siberica Szampon Ochrona i Odżywienie dla włosów suchych i Natura Siberica Szampon Objętość i Nawilżenie do włosów suchych: oba są świetne i działają tak samo, sprawiając, że włosy są gładkie, aż śliskie w dotyku i błyszczące. Pomimo tak delikatnego mycia i dodatkowej pielęgnacji nie sprawiają, że skóra głowy i włosy przetłuszczają się szybciej.

Skład (Ochrona i Odżywienie): Aqua, Lauryl Glucoside, Sodium Cocoyl Isethionate, Cocamidopropyl Betaine, Pineamidopropyl BetainePS, Hippophae Rhamnoidesamidopropyl BetaineHR, Guar Hydroxypropyl Trimonium Chloride, Rhodiola Rosea Root ExtractWH, Pinus Sibirica Needle ExtractWH, Aquilegia Sibirica ExtractWH, Agrostis Sibirica ExtractWH, Gypsophila Paniculata Root Extract, Anthemis Nobilis Flower Extract*, Glycerin, Saponaria Officinalis Root Extract*, Hippophae Rhamnoides Fruit Oil*, Hydrolyzed Wheat Protein, Acorus Calamus Root Extract, Berberis Vulgaris Bark Extract, Origanum Vulgare Extract, Potentilla Fruticosa Root Extract, Arctium Lappa Root Extract*, Citric Acid, Sodium Chloride, Benzyl Alcohol, Dehydroacetic Acid, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, CI 75810, Caramel, Parfum, Linalool**, Limonene**

Skład (Objętość i Nawilżenie): Aqua, Lauryl Glucoside, Sodium Cocoyl Isethionate, Cocamidopropyl Betaine, Pineamidopropyl BetainePS, Hippophae Rhamnoidesamidopropyl BetaineHR, Guar Hydroxypropyl Trimonium Chloride, Pinus Pumila Needle ExtractWH, Rosa Canina Fruit Oil*, Hesperis Sibirica ExtractWH, Larix Sibirica Needle ExtractWH, Achillea Millefolium Flower Water*, Scutellaria Baicalensis Extract, Anthemis Nobilis Flower Extract*, Glycerin, Saponaria Officinalis Root Extract*, Hippophae Rhamnoides Fruit Oil*, Hydrolyzed Wheat Protein, Citric Acid, Sodium Chloride, Benzyl Alcohol, Dehydroacetic Acid, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, CI 75810, Caramel, Parfum, Limonene**

Jeśli chodzi o porównanie starych i nowych wersji składu, bywa różnie. Niektóre linie lubię bardziej teraz, inne były dla mnie lepsze w starym wydaniu. Sprawa się nieco komplikuje przez przejście z rozcieńczania na stężone szampony, ale na szczęście mam  notatki ;) Patrząc na produkty pod kątem tego, czego oczekuję od szamponów (głównie wygładzenie, o którym wspominałam wyżej) mogę stwierdzić że działanie wersji Ochrona i Energia, Objętość i Pielęgnacja a także – największa różnica – Ochrona i Blask się pogorszyło. Lepiej teraz spisują się linie Ochrona i Odżywienie oraz Objętość i Nawilżenie.

Regularnie wracam do wersji Ochrona i Energia, Ochrona i Odżywienie oraz Objętość i Nawilżenie. Mam kilka alternatyw, na przykład balsam myjący Sylveco czy wspomniany kakaowy żel pod prysznic PO na wypadek, gdyby skórze głowy znudziła się monotonia. Ale póki co trzymam się tej linii, bo poza działaniem bardzo odpowiada mi też cena, wydajność, zapachy, składy z pielęgnacyjnym potencjałem i polityka firmy – Natura Siberica ma certyfikaty i wspiera lokalne społeczności. Jeśli kiedykolwiek będę potrzebowała mocniejszego oczyszczania, najpierw spróbuję tych kilku mocniejszych szamponów z NS. Może wtedy okażą się optymalne ;)

Szampony Natura Siberica coraz częściej zaczynają się pojawiać w sklepach stacjonarnych, ale ja zakupy robię najczęściej w moim ulubionym internetowym sklepie Kalina, ze względu na ceny i dostępność wszystkich wersji w jednym miejscu.

Komentarze

  1. Oo widzisz, moja siostra zachwyca się neutralnym, w zapasach ma również przeciwłupieżowy, ale jeszcze nie używała :) Muszę jej podebrać, ale ostatnio moim hitem jest cudowny szampon bolaven z olejem winogronowym i lawendą :):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze dodam Biolaven do listy zakupów! :)

      Usuń
  2. Miałam jeden szampon NS, nie pamiętam, który dokładnie, odżywianie i nawilżanie czy coś. Nie zachwycił mnie. Zresztą ja chyba wciąż nie znalazłam takiego myjadła, które sprawiłoby, że powiedziałabym WOW. Aktualnie myję mydłem miodowym lub Love2Mix z jajkiem i czymś tam. Są ok, zmywają oleje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie spotkałam się wcześniej z tymi szamponami, ale bardzo mnie nimi zaciekawiłaś :)

    OdpowiedzUsuń
  4. myślałam o tym neutralnym szamponie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. czekałam na ten post! Bardzo bardzo dziękuję :) Sprawię sobie pewnie na dniach szampon O&O lub O&N :) zastanawiam się również nad neutralnym:) Koi skórę głowy, ale czy wloski również pozostawia gładkie i przyjemne, czy raczej niezbyt? :) Pozdrawiam, M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy starym składzie było średnio. Nie wysuszał jakoś bardzo, ale też szczególnie nie wygładzał :) Nie mam pojęcia jak jest teraz z nowym.

      Usuń
  6. Nie wiem dlaczego, ale po szamponach z olejem (nawet przy końcu listy) mam ogromny problem ze skórą głowy.

    OdpowiedzUsuń
  7. I am satisfied that you simply shared this useful info. See more Buy GK Conditioner

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo fajne zestawienie. Zapewne każdy znajdzie coś dla siebie. Naturalne szampony bez sls i parabenów z serii Natura Siberica to szeroka gama produktów.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz